Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

På skolen arbejder vi for at:   

  • Alle unge har ret til et trygt undervisningsmiljø uden mobning og diskrimination  
  • Alle unge skal mødes med respekt og ligeværd  
  • Alle unge skal have en hverdag med sammenhold og fællesskab 
  • Alle handler, når de er vidne til mobning 
  • Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de digitale medier

Målet med antimobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel og mulighed for at deltage i trygge læringsfællesskaber, herunder at der i alle klasser arbejdes med veldefinerede og alderssvarende problematikker inden for trivsel, digital dannelse og anti-diskrimination og ligebehandling i folkeskolen.

 

Forebyggelse af mobning: 

  • Skolen har fokus på læring med afsæt i anerkendelse, respekt og fællesskab, og giver plads til at lave fejl og lære af dem
  • Skolen lytter som udgangspunkt til den enkeltes oplevelse og er opmærksomme på forskellige unges måder og muligheder for at ytre sig
  • Skolen har regler for, hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt for hinanden, og reglerne er kendte for eleverne
  • Skolen kommunikerer tydeligt og jævnligt til unge og forældre om klassens trivsel og sikrer et respektfuldt samarbejde med forældre i fælles alliance for at styrke klassernes trivsel.
  • Skolen har handleplan klar ved konstateret mobning- Planen sættes i gang senest 10 dage efter vurdering af, at der foregår mobning 
  • Skolen har undervisningsforløb om mobning i alle klasser og inddrager materialer og inspiration faglige og tværfaglige sammenhænge
  • Skolen har taget stilling til, hvilke fag der har ansvaret for forskellige tematikker og opmærksomhedspunkter inden for digital dannelse, samt hvordan der konkret kan arbejdes med dette i de pågældende fag og i den understøttende undervisning.   
  • Skolen har en AKT-lærer, der har særligt fokus på såvel klassekulturen som den enkelte elev gennem løbende deltagelse i undervisningen og samtaler med elever. 
  • Studierådet er med til at sætte fokus på elevernes trivsel og udbrede kendskabet til skolens antimobbestrategi, så alle elever ved, hvad de skal gøre, hvis nogen bliver mobbet. Eleverne inddrages løbende i arbejdet med trivsel på skolen og i arbejdet med antimobbestrategien, så eleverne føler ejerskab til strategien og indsatserne mod mobning.
  • Eleverne gennemfører den nationale trivselsundersøgelse.
  • Skolen er partner med sundhedsforvaltningen omkring trivsel og sundhed